Nainen, pidä huoli luistasi

Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3. on hyvä aika miettiä omia elämäntapojaan. Syönkö säännöllisesti ja monipuolisesti? Saako luustoni riittävästi rakennusaineita? Liikunko? Liikunko luustoa kuormittavasti?

Luusto on elävää kudosta, josta on syytä pitää huoli läpi koko elämän. Se tarvitsee rakennusaineita joka päivä. Terveelliset elämäntavat ovat oivallinen ohjenuora paitsi hyvinvoinnille myös luustolle. Kun ruokavalio on monipuolinen ja sisältää maitovalmisteita, todennäköisesti luustokin pysyy kunnossa.

Kalsiumia, D-vitamiinia, proteiinia

Maito ja maitovalmisteet ovat erinomainen luustolle tarpeellisten kalsiumin, proteiinin ja D-vitamiinin lähde. Kolme päivittäistä annosta turvaa aikuisen kalsiumin saannin.

Maitovalmisteissa riittää valikoimaa, joten päivän annokset on helppo koota päivittäin. On maitoa, piimää, rahkaa, raejuustoa, jogurttia, viiliä ja juustoa. Hapanmaitovalmisteet ovat oivallisia välipaloja. Maitovalmisteita on myös monessa ruoassa ja jälkiruuassa.

Kuva: Ruokakolmio ohjaa hyvään syömiseen. Kolme annosta maitovalmisteita.

Testaa kalsiumin saantiasi (pdf)

Lisätietoja:

Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi


Julkaistu 7.3.2018
Kerro kavereille: