Maito on tehokas palautumisjuoma naisurheilijoille

Maidon nauttimisella liikunnan jälkeen oli myönteistä vaikutusta lihaksille ja palautumiseen naisurheilijoilla, selvisi tuoreesta irlantilaistutkimuksesta. Toistuvaa juoksua ja hyppimistä sisältävää liikuntaa harrastavat naiset joivat joko 5 dl maitoa tai urheilujuomaa liikunnan jälkeen.

Tutkijat toteavat, että maidosta on tullut suosittu palautumisjuoma. Maidon hiilihydraattipitoisuus voi olla hyödyksi lihasglykogeenin muodostumiselle, maidon kaseiini- ja heraproteiinit taas nopeuttavat liikunnanjälkeistä lihasproteiinin muodostusta. Maidon elektrolyyttien on havaittu parantavan liikunnanjälkeistä nestetasapainon palauttamista.

Lisäksi tutkijat pohtivat, että 5 desilitran sisältämä proteiinimäärä on vähän matalampi kuin maksimaaliseen proteiinin muodostukseen suositeltu määrä. Lisäksi he pohtivat, että harjoituksen jälkeen proteiinin muodostus pysyy koholla ainakin 24 tuntia, joten yli 5 maitodesilitran nauttiminen vuorokauden aikana voi vaikuttaa palautumiseen.

Kuva: Maitoa kaadetaan lasiin. Kuvaaja: Margit Lindholm, Studio Elido

Lähde:

Rankin P ym. Milk: An Effective Recovery Drink for Female Athletes. Nutrients 2018, 10, 228; doi:10.3390/nu10020228

Lisätietoja:
Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi

 


Julkaistu 13.4.2018
Kerro kavereille: