Koululainen tarvitsee iltapäivän välipalan

‒ Juustovoileipä, jogurtti marjoilla, piimälasi ja hedelmä, listaa maidon ja ravitsemuksen asiantuntija Tiina Sirkjärvi.

‒ Hyvä välipala voi olla arkinen ja helppo valmistaa. Alakouluikäinen osaa jo itse koota välipalan, kunhan tarveaineet ovat tarjolla. Pienelle koululaiselle on hyvä pilkkoa kasvikset valmiiksi ja laittaa tarvittavat ruoka-aineet esille, jotta välipalan valmistus sujuu, Tiina kehottaa.

Jos kotona on yleiskone tai sauvasekoitin ja koululainen osaa niitä käyttää, raikas smoothie valmistuu käden käänteessä. Tiinan suosikkismoothieen tulee piimää, maitoa, jogurttia, banaania ja pakastemansikoita. Sokeria ei banaanin makeuden vuoksi tarvita lainkaan.

‒ Jos banaanin laittaa pakastimeen aamulla ja lisää sen ja jäiset mansikat smoothieen, juomasta tulee kylmempi. Varsinkin, jos smoothieen ei käytä pakastemarjoja vaan muita hedelmiä, pakastetun banaanin ansiosta smoothie on sopivan kylmää.

Kuva: Mansikka-banaanismoothie kylmenee jäädytetyn banaanin ja pakastemansikoiden ansioista.

Lisätietoja:
Maito ja Terveys ry, maidon ja ravitsemuksen asiantuntija Tiina Sirkjärvi, maitojaterveys@gmail.com, 050 440 6798


Julkaistu 15.8.2019
Kerro kavereille: